Coronavirus COVID_19nl heeft extreme gevolgen. Zeker, tot het moment dat er een vaccin is moeten we extra voorzichtig zijn, maar er komt een moment dat we moeten besluiten de grenzen weer te openen, ongeacht of er een vaccin tegen dit virus is of niet.
Het normale leven
Het besluit om normale leven en/ of het nieuwe normaal weer te starten. Ook moeten we rekening houden met COVID_20. Pakken we dat toekomstige virus wederom op deze manier aan en wat kunnen we leren van het verleden Dit coronavirus is, was en zal niet het laatste virus zijn. Daar moeten we ons beleid op richten.
Wat we zelf kunnen we doen
Zwaar weer komt op ons af
Er dreigt een enorme economische krimp. Er dreigt een recessie. Er dreigt heel veel op ons af te komen. Reguliere zorg moet even wachten. Pensioenfondsen verdampen. Kinderen lopen leerachterstand op. De olie industrie heeft te maken met negatieve prijzen. Men moet geld betalen om van het “zwarte goud”af te komen. De reissector is volledig ingestort. Vliegtuigen zijn aan het roesten omdat er niet gevlogen wordt. De horecaondernemers zijn wanhopig. Hoe kun je gezelligheid creëren met social distance en je kroeg of restaurant rendabel maken bij het nieuwe normaal. De cultuursector kan opdoeken als social distance de norm wordt. Grenzen zijn dicht en wanneer ze opengaan weten we niet. Wel kunnen we kijken hoe het andere landen vergaat.
Stand van zaken en overzicht van maatregelen in Europa en andere landen.
België stand van zaken in België
Denemarken stand van zaken in Denemarken
Duitsland stand van zaken in Duitsland
Engeland stand van zaken in Engeland
Frankrijk stand van zaken in Frankrijk
Griekenland stand van zaken in Griekenland
Hongarije stand van zaken in Hongarije
Ierland stand van zaken in Ierland
Italië stand van zaken in Italië
Kroatië stand van zaken in Kroatië
Luxemburg stand van zaken in Luxemburg
Nederland stand van zaken in Nederland
Noorwegen stand van zaken in Noorwegen
Oostenrijk stand van zaken in Oostenrijk
Polen stand van zaken in Polen
Portugal stand van zaken in Portugal
Rusland stand van zaken Rusland
Slovenië stand van zaken in Slovenië
Slowakije stand van zaken in Slowakije
Spanje stand van zaken in Spanje
Tsjechië stand van zaken in Tsjechië
Zweden stand van zaken in Zweden
Zwitserland stand van zaken in Zwitserland
Verenigde Staten stand van zaken in de Verenigde Staten
China stand van zaken in China
Vietnam stand van zaken in Vietnam
Het beloofde land
Vietnam is in dit overzicht meegenomen omdat het lijkt dat dit land het ongekend goed dit virus heeft weten te bedwingen. In Afrika is het aantal gemelde mensen (tot nu toe ongeveer 25.000) met het virus nog relatief laag. De Verenigde Staten zijn in dit overzicht meegenomen omdat in dit land het aantal mensen dat getroffen is door het virus het hoogst is. China staat in het overzicht omdat het virus zich waarschijnlijk vanuit Wuhan heeft verspreidt.
Uitgebreide informatie kunnen we ook vinden bij het John Hopkins Instituut
Toch zorgen al die onderzoeken niet voor een gezamenlijke aanpak, men is het zelfs niet eens over #socialdistance. De WHO zegt soms 1 meter , Rutte zegt 1,5 meter anderen zeggen dat de afstand minimaal 4 meter (13 feet) . We kunnen raden wie. Mister Big Bigger Biggest, oftewel Donald Trump
Ook was er op 20 april 2020 de persconferentie met Tedros Adhanom Ghebreyesus, directeur van de WHO
Veel landen hebben als maatregel
– Scholen en universiteiten zijn dicht
– Geen grote Groepen, ook voor kinderen.
– Openbare voorzieningen en diensten, worden beperkt tot het minimum.
– Bij voorkeur verblijf in eigen omgeving.
– Alle niet-essentiële winkels zijn dicht, (supermarkten en apotheken blijven open).
– Toegang tot bejaardenhuizen en verzorgingshuizen verboden.
– Alle publieke evenementen zijn verboden.
– Openbaar vervoer alleen voor essentiële reizen.
– Gesloten grenzen en of grenscontrole
– Quarantaine verplicht na een reis buiten de landsgrenzen- Mondmaskers aanbevolen en soms zelfs verplicht
Tenslotte
Op dit moment is er in Nederland veel discussie over een App, hier bedoelt men eigenlijk dat men de app niks vindt, terwijl er misschien een meer fundamentele discussie zou moeten plaatsvinden over de te nemen maatregelen, maar die keuze is aan de politiek en die keuze moet snel gemaakt worden. Dat biedt ook perspectief. Waar blijft die agenda voor de toekomst?